Sernik jaglany waniliowo cytrusowy

W ramach testów kaszy jaglanej na różne sposoby, czas na coś deserowego. A tu możesz znaleźć drugi przepis na sernik jaglany w oparciu o nieco inne składniki.

Jadłam wiele wegańskich wypieków opartych na jaglance, zawsze smaczne choć nie zawsze opartne na składnikach, które używam (np. często jest wykorzystywana mąka ryżowa czy kukurydziana). Zatem czas na deser, którego skład mi pasuje, a który znalazłam na http://www.olgasmile.com. To było o wiele łatwiejsze niż zrobienie kotletów jaglanych. Ba, to było na tyle proste a efekt na tyle doskonały, że na pewno popróbuje wariacji w tym temacie.

Skład:

Krok 1 – przed przystąpieniem do przygotowania:

– 1,5 szklanki orzechów nerkowca namoczyć na kilka godzin przed przystąpieniem do pracy. Można wykorzystać suchę, ale namoczone będą bardziej „maślane” i masa będzie mieć lepszy smak i konsystencję

Krok 2 :

– 2 szklanki suchej kaszy jaglanej
– 1 szklanki kefiru wodnego i 1 szklanka wody
– 2 szklanki mleka sojowego
– 1 laska wanili

Krok 3:

– orzechy nerkowca (krok 1)
– ugotowana i schłodzona kasza jaglana (krok 2)
– 1 szklanka kefiru wodnego
– 1 szklanka wody lub mleka sojowego
– sok z 1 pomarańczy +  tarta skórka z pomarańczy
– sok z 1/2 lub 1 szt. cytryny

Krok 4:
– 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej

– rodzynki czy inne bakalie (1/2 -1 szklanki)
– może ktoś potrzebuje cukru czy innego słodzika, ja nie dodawałam nic

1. Zagotować kaszę jaglaną z 2 szklankami mleka sojowego, 1 szklanką kefiru wodnego, 1-1.5 szklanki wody oraz wanilią. Kaszę wrzucać do gorącej mieszanki. Gotować tylko kilka minut (ok 5-8) i zostawić do wciągnięcia reszty płynów pod przykryciem w ciepłym aż do zmiękczenia i wystygniecia. Ja zostawiam w garnku i idę do klubu fitness;)

Przed gotowaniem kaszę przepłukałam, a następnie wrzuciłam do gorącej wody na kilka minut. Przecedziłam na sitku i dopiero wtedy ugotowałam kaszę jak opisane powyżej – Olgasmile radzi tak, aby kasza nie była gorzkawa. Nie wiem, czy to potrzebne, ale poszłam tym tropem, bo wiele dodatkowego zachodu to nie kosztuje.

2. Do ostudzonej kaszy dodaje wszystkie pozostałe składniki z krok 1 (namoczone nerkowce) + 3.

Dodaje kefiru wodnego z kilkudniowej drugiej fermenacji, opartego na soku z pomarańczy i cytryny i mieszam blenderem ręcznym. Idzie bardzo lekko. Jeżeli masa jest zbyt gęsta, warto dodać wody, aby łatwo urobić ciasto.

3. Dodaje mąkę ziemniaczaną i mieszam blenderem. To mąka ziemniaczana zwiąże składniki i wręcz zżeluje gotowy produkt, dlatego nie ma się co przejmować kosystencją ciasta.

4. Dodaje rodzynki i wymieszam łopatką.

5. przelewam do formy – tortownica 21 cm lub inna blaszka (użyłam długej blaszki jak na babkę, co się nie zmieściło upiekłam w okrągłej foremce). Formemkę wyłozyłam papierem do pieczenia. Można przygotować spód pod sernik, ja nie lubię spodów, więc nie tracę na nie czasu.

6. pieczenie – 40 minut w piekarniku (grzanie góra i dół, bez termoobiegu). Ja zostawiam na 20 min w temp. 190 st C + na ostatnie 20 min ustawiam 210 st. C.

****

W mojej ocenie najważniejszy jest aby były kwaskowaty posmak sera, czyli w takiej wersji wegańskiej, kefir wodny dobrze sfermentowany jest kluczowy.

Na ile może przypominać sernik konystencją? Stopień zmienielenia masy oraz proporcje między gęstością ciasta a ilościa mąki ziemniaczanej wpłyną na odbiór gotowego produktu, ale o ilę optykę można oszukać, konsystencja jest nieco inna niż sernika na serze, jest zbite a nie kruszy się, a smakuje doskonale.

 

Czas przygotowania:

  • namoczenie orzechów kilka godzin wcześniej
  • ugotowanie kaszy i zostawienie do wciągnięcia i ostygnięcia – ok 20 min + zostawiam kaszę na 2 h
  • mieszanie składników i przygotowanie formy – ok 20 min
  • pieczenie – 40 min

 

Skomentuj

