Jaglano-warzywne smażone kulki „kotlety jaglane”

Kaszy jaglanej jadam dużo,  przyszedł czas sprobować nowych kombinacji. Zaryzykowałam coś, co bywa określane mianem kotletów jaglanych. No cóż, jest to raczej klops, czy zraz, jeżeli chodzi o formę, niż kotlet, co akurat wegetarianom może być obcym tematem 😉

Był to moja pierwsza próba w życiu, zlepienia jakiejś mieszanki w kulkę i usmażenia. Smażenie nie jest formą stosowaną przeze mnie. Prawie w ogóle nie smażę innych produktów niż cebula i przyprawy indyjskie. No ale przyznam, że wyszło z tego bardzo smaczne danie.

Plus jest też taki, że można przechowywac w lodówce i zabrać ze sobą do pracy jako przekąskę lub dodatek do sałatki.

Ale nie wiem, czy kiedykolwiek będzie mi się chciało w to bawić raz jeszcze. Sernik jaglany to prawdzia przyjemność przygotowania, lepienie tych kulek jest naprawdę brudną robotą.  Na wszelki wypadek więc, póki pamiętam, udokumentuje, co tam wrzuciłam, co powinno, w razie czego, ułatwić kolejną próbę.

Skład mieszanki był uwarunkowany zawartością lodówki a nie wcześniejszym planowniem.

– ugotować kaszę na mokro (1.5- 2 szklanki suchej kaszy) – jak od razu dodaje kurkumy, dzięki temu gotowa kasza jest o żywym żółtym a nie mdłym kolorze. Ewentualnie można na tym etapie dodać inne przyprawy, jeżeli chce uzyskać konkretny smak.

W misce mieszam następujące składniki:

– 1 cebula zeszklona na oliwie z dodatkiem indyjskiej masali (tu: tandoori masala, b. ostra) oraz kolendry, drobno pokrojonego czosnku (2 ząbki czosnku)
– mały pęczek pietruszki – natka
– 1/2 korzenia pietruszki – starta na tarace
– 2 średniej wielkości marchewki – starta na tarace
– por – ok 4 cm dolnej części pokrojone na drobne paseczki
– ugotowana, schłodzona kasza jaglana
– mąka do zlepienia tego w całość – ja użyłam mąki z ciecorki (pasujący żółty kolor), można użyć zmielonych płatków owsianych.

No niestety z tej masy trzeba uformować kształ spłaszczonych kulek, aby można było to usmażyć z dwóch stron. Osobiście ten etap odebrałam jako droge przez mękę.

Aby produkt nie przyklejał się do patelni konieczne jest otoczenie w czymś gotowych kulek. Ja wykorzystwałam otręby  owsiane.
Podrzewamy oliwę i smażymy.

Skomentuj

